Cultura y la Fundación Castelao digitalizarán y catalogarán la obra del galleguista
La Consellería de Cultura y la Fundación Castelao colaboran en el proyecto de catalogación universal y digitalización de la obra y documentación del insigne galleguista y considerado "padre del Estatuto de Autonomía del 36", Alfonso Daniel Rodríguez Castelao, al que consideran uno de los "símbolos" de Galicia. Una vez concluido el trabajo está previsto que el archivo con imágenes, documentos, dibujos, cartas y libros, en formato digital, se pueda conservar en el Archivo de la Cidade da Cultura, según detallaron a Europa Press fuentes del departamento de Ánxela Bugallo.
El proyecto de catalogación universal constituye un "homenaje" y un trabajo de recuperación de la obra gráfica y escrita de Castelao, que en una primera fase significará 18 meses de trabajo y una inversión inicial a cargo de la Consellería de Cultura de 300.000 euros, mientras que la Fundación Castelao se encargará de la coordinación de las tareas a realizar, en colaboración con especialistas, incluso, de otros países. Así lo explicaron la conselleira de Cultura, Ánxela Bugallo, el presidente de la Fundación Castelao, Avelino Pousa Antelo, y el vicepresidente segundo, Miguel Anxo Seixas Seoane. La presentación tuvo lugar precisamente un día antes de que se cumpla, mañana, los 122 años del nacimiento de Castelao en Rianxo (A Coruña).
Avelino Pousa Antelo pidió "perdón" porque pensó que no podía acudir a esta presentación, inicialmente prevista para la mañana y que, finalmente, se convocó para la tarde. Al respecto, Miguel Anxo Seixas Seoane puntualizó que el presidente de la Fundación Castelao había sufrido una "indisposición".
Tras las aclaraciones, la conselleira de Cultura declaró que Galicia "necesitaba recopilar la obra de un autor que es símbolo del país" y constató la importancia de "difundirla". Así, consideró que Cultura y la Fundación Castelao verán ahora cumplidos sus objetivos compartidos de localizar, catalogar y digitalizar toda la obra gráfica y escrita de este prolífico autor y galleguista, al que atribuyeron el mérito de que en la actualidad Galicia cuente con un gobierno propio.
Ánxela Bugallo explicó que está prevista "una primera fase" de 18 meses de trabajo para afrontar este "proyecto complejo" y que se destinarán 300.000 euros para esta iniciativa, aunque no se descartan nuevos hallazgos de obras inéditas, por lo que se concibe como un trabajo de catalogación "abierto" que puede ampliarse en el tiempo y en su financiación. Constató que el trabajo estará coordinado por el vicepresidente segundo de la Fundación Castelao y en el participará un equipo de especialistas que realizarán el trabajo en colaboración con instituciones públicas y privadas. Está previsto que se realicen búsquedas en Galicia, Madrid, Argentina, Estados Unidos, Cuba, Uruguay, México, Chile y Venezuela, por ser algunos de los estados donde permanece registrada parte de la obra del autor de, entre otros, libros como 'Sempre en Galiza'.
Tanto Ánxela Bugallo como Pousa Antelo coincidieron en expresar la "alegría" y "felicidad" que produce este proyecto. Según el presidente de la citada Fundación, para "proteger y difundir" la obra del galleguista "antes hay que dar un catálogo que de la verdadera idea de la dimensión de la entrega de Castelao a Galicia".
Pousa Antelo, que es una de las tres personas que vive y conoció a Castelao, tuvo palabras de recuerdo para la viuda del insigne galleguista y para el primer presidente de la Fundación, Ramón Martínez López, pero también para "mirar hacia adelante" y "agradecer" las posibles aportaciones de particulares que den a conocer que están en posesión de alguna obra del dibujante, político y escritor.
Al respecto, Miguel Anxo Seixas Seoane constató que Castelao cuenta con una obra muy extensa y variada, que debe estar muy dispersas ya que, por ejemplo, el artista no guardaba copia de los dibujos que hacía para distintas publicaciones o que vendía. El coordinador del proyecto de catalogación universal de la obra gráfica y escrita de Castelao reivindicó el carácter de "símbolo" del autor de 'Sempre en Galiza' y consideró su legado como "parte del patrimonio gallego".
Está previsto que equipos de especialistas, tanto en Galicia como fuera, aborden la recopilación de todo el material para proceder a su digitalización. Según detalló Ánxela Bugallo, copias digitalizadas de las obras se guardarán por la Consellería de Cultura -con la previsión de que sea en la Cidade da Cultura- y en la Fundación Castelao. Además, en función de la resolución de las cuestiones relacionadas con los derechos de autor, no se descarta volcar en internet la información recopilada, como parte de la apuesta por la difusión de toda la obra de Castelao.
Ante las preguntas periodistas sobre unas recientes quejas del alcalde de Rianxo, Pedro Piñeiro, por las continuas promesas respecto a medidas de recuperación al legado de Castelao, tanto el presidente como el vicepresidente segundo de la Fundación que lleva el nombre del galleguista recalcaron que el regidor "no sabía" de esta colaboración con la Consellería de Cultura para la catalogación universal de la obra. En relación al trámite para la declaración como Bien de Interés Cultura (BIC) una de las casas en las que Castelao residió en Rianxo -y que está en la misma calle que las de Rafael Dieste e Manuel Antonio-, la conselleira de Cultura confirmó que se está trabajando y que el expediente está cumpliendo con el trámite necesario de informes de órganos consultivos, de forma que espera que "en breve tiempo" habrá una resolución. Al respecto, los responsables de la Fundación Castelao aludieron al caracter "simbólico" de ese inmueble de Rianxo y, según Avelino Pousa Antelo, lo que se pretende es tratar de implicar a distintas instituciones vinculadas con el insigne galleguista para llegar a carear una 'Casa Museo de Castelao' a semejanza de la que existe en Padrón (A Coruña) dedicada a Rosalía de Castro.
Nota de prensa remitida por el Gabinete de Comunicación de la Consellería de Cultura e Deporte de la Xunta de Galicia:
A Consellaría de Cultura e Deporte vén de presentar en colaboración coa Fundación Castelao o proxecto de catalogación universal da obra gráfica e escrita do galeguista. A conselleira, Ánxela Bugallo, o presidente da entidade, Avelino Pousa Antelo e o vicepresidente segundo, Miguel Anxo Seixas Seoane, acordaron compilar toda a obra do escritor e debuxante nunha base de datos dixital para a súa posterior consulta.
Cultura realizará unha primeira achega económica de 300.000 euros dirixida á localización e compilación do disperso legado de Castelao que acolle colaboracións literarias, creacións en prosa, textos teatrais, artigos, discursos parlamentarios, cartas, manuscritos, apuntamentos de todo tipo, debuxos, etc., ademais de fotografías e gravacións sonoras e audiovisuais nas que apareza Castelao. Pero será a Fundación a encargada da elaboración dun catálogo dixital, unha base de datos coa ficha de cada obra acompañada da súa reprodución.
O proxecto, coordinado polo vicepresidente segundo da Fundación, Miguel Anxo Seixas Seoane, contará cun equipo de especialistas que botará man de institucións públicas e privadas onde se pode ver a obra do galeguista, rastrexará publicacións periódicas do seu tempo en hemerotecas e traballará na procura da obra inédita do autor. Ante a extensión e complexidade do proxecto a primeira entrega do inventario está prevista nun prazo de 18 meses, que se ampliará todo o tempo que sexa necesario para completar a catalogación. Por outra banda, prevese que a colaboración económica sexa aumentada ante o achádego de novas obras ocultas de Castelao que fagan medrar o catálogo.
Ánxela Bugallo sinalou que "nesta catalogación non nos poñemos límites porque queremos chegar ao punto no que teñamos toda a obra recuperada". A conselleira destacou que "Castelao é un dos máis importantes persoeiros da nosa historia, e temos o deber de coñecer, recoñecer e difundir a súa obra". A obra dixitalizada estará dispoñible ao público no Arquivo Nacional que estará situado na Cidade da Cultura.
Madrid, Arxentina, Estados Unidos, Cuba, Montevideo, México, Chile, Venezuela, son só algúns dos lugares onde permanece rexistrada parte da súa obra. A esta dispersión xeográfica terán que facer fronte os expertos que se atoparán ademais cos milleiros de colaboracións gráficas e escritas que Castelao realizou en ducias de medios, sen incluír a súa obra pictórica.
Galiza precisa compilar na súa totalidade a obra dun dos autores máis prolíficos e simbólicos deste país que axudou a construír. Esta necesidade verase cumprida co proxecto de catalogación do legado de Castelao, co que a Consellaría de Cultura pretende difundir a súa obra e completar o patrimonio cultural galego. Así mesmo, a Fundación Castelao tamén cumpre con este traballo unha das súa promesas orixinarias, catalogar os documentos ocultos e esquecidos do debuxante, que permaneceu silenciado durante ao franquismo a este lado do Atlántico.
Así o expresou Pousa Antelo, que manifestou que "desde que se creou a Fundación Castelao en 1984, o de hoxe é un dos días máis felices para nós". Para o presidente da fundación, "xenerosa foi a contribución de Castelao a Galiza e xeneroso é o compromiso da Consellaría de Cultura co seu legado".
Miguel Anxo Seixas, que coordenará a catalogación, lembrou que "ao morrer Castelao trouxemos o seu corpo, pero a súa obra, que andou dun lado para outro, quedou ciscada". O vicepresidente segundo da Fundación Castelao subliñou a importancia de "rexistrar e xuntar nun arquivo dixital todo ese patrimonio que pertence aos galegos".
A presentanción do proxecto tivo lugar hoxe na véspera da celebración do seu nacemento hai 122 anos. A infancia e a mocidade de Castelao transcorreron a ambas as súas beiras do Atlántico: na taberna da Pampa, na súa casa de Rianxo e, xa máis adiante, na Universidade compostelá. Os seus vencellamentos políticos comezan no xornal anticaciquil local ‘El Barbero municipal’ e comeza a ser considerado como caricaturista na prensa galega e madrileña.
Xa na II República xorde o Castelao político. A campaña polo Estatuto ou os seus repetidos escanos nas cortes de Madrid ocupan boa parte do seu tempo e constrúenlle unhs gran sona en toda Galiza. Asemade, desenvolve unha grande actividade como escritor (‘Retrincos’, ‘Os dous de sempre’), especialmente a través dos xornais. A guerra rompe a súa vida e condéao ao exilio. A vida na posguerra pasa pola reorganización das comunidades galegas no exilio, na esperanza de que a dictadura franquista caíse, e Castelao fai continuas viaxes por América e Europa. Maniféstanse os primeiros síntomas da enfermidade.
Polo que respecta á súa produción, abandoados o debuxo e a pintura pola súa cegueira, concéntrase na publicación da súa principal obra política ‘Sempre en Galiza’. A primeiros do ano 50 morre no sanatorio do Centro Gallego de Bos Aires como consecuencia dun cancro, os seus restos atópanse na actualidade no Panteón de Galegos Ilustres.
El proyecto de catalogación universal constituye un "homenaje" y un trabajo de recuperación de la obra gráfica y escrita de Castelao, que en una primera fase significará 18 meses de trabajo y una inversión inicial a cargo de la Consellería de Cultura de 300.000 euros, mientras que la Fundación Castelao se encargará de la coordinación de las tareas a realizar, en colaboración con especialistas, incluso, de otros países. Así lo explicaron la conselleira de Cultura, Ánxela Bugallo, el presidente de la Fundación Castelao, Avelino Pousa Antelo, y el vicepresidente segundo, Miguel Anxo Seixas Seoane. La presentación tuvo lugar precisamente un día antes de que se cumpla, mañana, los 122 años del nacimiento de Castelao en Rianxo (A Coruña).
Avelino Pousa Antelo pidió "perdón" porque pensó que no podía acudir a esta presentación, inicialmente prevista para la mañana y que, finalmente, se convocó para la tarde. Al respecto, Miguel Anxo Seixas Seoane puntualizó que el presidente de la Fundación Castelao había sufrido una "indisposición".
Tras las aclaraciones, la conselleira de Cultura declaró que Galicia "necesitaba recopilar la obra de un autor que es símbolo del país" y constató la importancia de "difundirla". Así, consideró que Cultura y la Fundación Castelao verán ahora cumplidos sus objetivos compartidos de localizar, catalogar y digitalizar toda la obra gráfica y escrita de este prolífico autor y galleguista, al que atribuyeron el mérito de que en la actualidad Galicia cuente con un gobierno propio.
Ánxela Bugallo explicó que está prevista "una primera fase" de 18 meses de trabajo para afrontar este "proyecto complejo" y que se destinarán 300.000 euros para esta iniciativa, aunque no se descartan nuevos hallazgos de obras inéditas, por lo que se concibe como un trabajo de catalogación "abierto" que puede ampliarse en el tiempo y en su financiación. Constató que el trabajo estará coordinado por el vicepresidente segundo de la Fundación Castelao y en el participará un equipo de especialistas que realizarán el trabajo en colaboración con instituciones públicas y privadas. Está previsto que se realicen búsquedas en Galicia, Madrid, Argentina, Estados Unidos, Cuba, Uruguay, México, Chile y Venezuela, por ser algunos de los estados donde permanece registrada parte de la obra del autor de, entre otros, libros como 'Sempre en Galiza'.
Tanto Ánxela Bugallo como Pousa Antelo coincidieron en expresar la "alegría" y "felicidad" que produce este proyecto. Según el presidente de la citada Fundación, para "proteger y difundir" la obra del galleguista "antes hay que dar un catálogo que de la verdadera idea de la dimensión de la entrega de Castelao a Galicia".
Pousa Antelo, que es una de las tres personas que vive y conoció a Castelao, tuvo palabras de recuerdo para la viuda del insigne galleguista y para el primer presidente de la Fundación, Ramón Martínez López, pero también para "mirar hacia adelante" y "agradecer" las posibles aportaciones de particulares que den a conocer que están en posesión de alguna obra del dibujante, político y escritor.
Al respecto, Miguel Anxo Seixas Seoane constató que Castelao cuenta con una obra muy extensa y variada, que debe estar muy dispersas ya que, por ejemplo, el artista no guardaba copia de los dibujos que hacía para distintas publicaciones o que vendía. El coordinador del proyecto de catalogación universal de la obra gráfica y escrita de Castelao reivindicó el carácter de "símbolo" del autor de 'Sempre en Galiza' y consideró su legado como "parte del patrimonio gallego".
Está previsto que equipos de especialistas, tanto en Galicia como fuera, aborden la recopilación de todo el material para proceder a su digitalización. Según detalló Ánxela Bugallo, copias digitalizadas de las obras se guardarán por la Consellería de Cultura -con la previsión de que sea en la Cidade da Cultura- y en la Fundación Castelao. Además, en función de la resolución de las cuestiones relacionadas con los derechos de autor, no se descarta volcar en internet la información recopilada, como parte de la apuesta por la difusión de toda la obra de Castelao.
Ante las preguntas periodistas sobre unas recientes quejas del alcalde de Rianxo, Pedro Piñeiro, por las continuas promesas respecto a medidas de recuperación al legado de Castelao, tanto el presidente como el vicepresidente segundo de la Fundación que lleva el nombre del galleguista recalcaron que el regidor "no sabía" de esta colaboración con la Consellería de Cultura para la catalogación universal de la obra. En relación al trámite para la declaración como Bien de Interés Cultura (BIC) una de las casas en las que Castelao residió en Rianxo -y que está en la misma calle que las de Rafael Dieste e Manuel Antonio-, la conselleira de Cultura confirmó que se está trabajando y que el expediente está cumpliendo con el trámite necesario de informes de órganos consultivos, de forma que espera que "en breve tiempo" habrá una resolución. Al respecto, los responsables de la Fundación Castelao aludieron al caracter "simbólico" de ese inmueble de Rianxo y, según Avelino Pousa Antelo, lo que se pretende es tratar de implicar a distintas instituciones vinculadas con el insigne galleguista para llegar a carear una 'Casa Museo de Castelao' a semejanza de la que existe en Padrón (A Coruña) dedicada a Rosalía de Castro.
Nota de prensa remitida por el Gabinete de Comunicación de la Consellería de Cultura e Deporte de la Xunta de Galicia:
A Consellaría de Cultura e Deporte vén de presentar en colaboración coa Fundación Castelao o proxecto de catalogación universal da obra gráfica e escrita do galeguista. A conselleira, Ánxela Bugallo, o presidente da entidade, Avelino Pousa Antelo e o vicepresidente segundo, Miguel Anxo Seixas Seoane, acordaron compilar toda a obra do escritor e debuxante nunha base de datos dixital para a súa posterior consulta.
Cultura realizará unha primeira achega económica de 300.000 euros dirixida á localización e compilación do disperso legado de Castelao que acolle colaboracións literarias, creacións en prosa, textos teatrais, artigos, discursos parlamentarios, cartas, manuscritos, apuntamentos de todo tipo, debuxos, etc., ademais de fotografías e gravacións sonoras e audiovisuais nas que apareza Castelao. Pero será a Fundación a encargada da elaboración dun catálogo dixital, unha base de datos coa ficha de cada obra acompañada da súa reprodución.
O proxecto, coordinado polo vicepresidente segundo da Fundación, Miguel Anxo Seixas Seoane, contará cun equipo de especialistas que botará man de institucións públicas e privadas onde se pode ver a obra do galeguista, rastrexará publicacións periódicas do seu tempo en hemerotecas e traballará na procura da obra inédita do autor. Ante a extensión e complexidade do proxecto a primeira entrega do inventario está prevista nun prazo de 18 meses, que se ampliará todo o tempo que sexa necesario para completar a catalogación. Por outra banda, prevese que a colaboración económica sexa aumentada ante o achádego de novas obras ocultas de Castelao que fagan medrar o catálogo.
Ánxela Bugallo sinalou que "nesta catalogación non nos poñemos límites porque queremos chegar ao punto no que teñamos toda a obra recuperada". A conselleira destacou que "Castelao é un dos máis importantes persoeiros da nosa historia, e temos o deber de coñecer, recoñecer e difundir a súa obra". A obra dixitalizada estará dispoñible ao público no Arquivo Nacional que estará situado na Cidade da Cultura.
Madrid, Arxentina, Estados Unidos, Cuba, Montevideo, México, Chile, Venezuela, son só algúns dos lugares onde permanece rexistrada parte da súa obra. A esta dispersión xeográfica terán que facer fronte os expertos que se atoparán ademais cos milleiros de colaboracións gráficas e escritas que Castelao realizou en ducias de medios, sen incluír a súa obra pictórica.
Galiza precisa compilar na súa totalidade a obra dun dos autores máis prolíficos e simbólicos deste país que axudou a construír. Esta necesidade verase cumprida co proxecto de catalogación do legado de Castelao, co que a Consellaría de Cultura pretende difundir a súa obra e completar o patrimonio cultural galego. Así mesmo, a Fundación Castelao tamén cumpre con este traballo unha das súa promesas orixinarias, catalogar os documentos ocultos e esquecidos do debuxante, que permaneceu silenciado durante ao franquismo a este lado do Atlántico.
Así o expresou Pousa Antelo, que manifestou que "desde que se creou a Fundación Castelao en 1984, o de hoxe é un dos días máis felices para nós". Para o presidente da fundación, "xenerosa foi a contribución de Castelao a Galiza e xeneroso é o compromiso da Consellaría de Cultura co seu legado".
Miguel Anxo Seixas, que coordenará a catalogación, lembrou que "ao morrer Castelao trouxemos o seu corpo, pero a súa obra, que andou dun lado para outro, quedou ciscada". O vicepresidente segundo da Fundación Castelao subliñou a importancia de "rexistrar e xuntar nun arquivo dixital todo ese patrimonio que pertence aos galegos".
A presentanción do proxecto tivo lugar hoxe na véspera da celebración do seu nacemento hai 122 anos. A infancia e a mocidade de Castelao transcorreron a ambas as súas beiras do Atlántico: na taberna da Pampa, na súa casa de Rianxo e, xa máis adiante, na Universidade compostelá. Os seus vencellamentos políticos comezan no xornal anticaciquil local ‘El Barbero municipal’ e comeza a ser considerado como caricaturista na prensa galega e madrileña.
Xa na II República xorde o Castelao político. A campaña polo Estatuto ou os seus repetidos escanos nas cortes de Madrid ocupan boa parte do seu tempo e constrúenlle unhs gran sona en toda Galiza. Asemade, desenvolve unha grande actividade como escritor (‘Retrincos’, ‘Os dous de sempre’), especialmente a través dos xornais. A guerra rompe a súa vida e condéao ao exilio. A vida na posguerra pasa pola reorganización das comunidades galegas no exilio, na esperanza de que a dictadura franquista caíse, e Castelao fai continuas viaxes por América e Europa. Maniféstanse os primeiros síntomas da enfermidade.
Polo que respecta á súa produción, abandoados o debuxo e a pintura pola súa cegueira, concéntrase na publicación da súa principal obra política ‘Sempre en Galiza’. A primeiros do ano 50 morre no sanatorio do Centro Gallego de Bos Aires como consecuencia dun cancro, os seus restos atópanse na actualidade no Panteón de Galegos Ilustres.
R.