Skip to main content

Ley de Apoyo a la Familia: la Xunta reconocerá a las embarazadas como unidad familiar

Así lo explicó la conselleira de Traballo, Beatriz Mato, que presentó ante un centenar de representantes de agentes sociales gallegos el anteproyecto de una ley de "garantizará la protección de los derechos de las familias" como "núcleo esencial de la sociedad" y "actualizará la normativa vigente" para "dar cabida a nuevos tipos de familias".

La futura Ley de Apoyo a la Familia y a la Convivencia de Galicia, cuyo borrador se presentó hoy, considerará a las mujeres embarazadas como unidad familiar de pleno derecho y creará por primera vez en la Comunidad un registro de familias monoparentales. En este sentido, Beatriz Mato, que aseguró iniciar un "camino ilusionante", indicó que la nueva ley será "transversal" e "integral", así como una "de las más avanzadas del Estado", que "se adaptará al presente de las familias gallegas" y se "adelantará al futuro". "La familia es el seno donde se inculcan los valores y donde se presta protección a la infancia y a los mayores", explicó Mato, al tiempo que se refirió al "reto de la conciliación de la vida laboral y la familiar" como otro de los puntos que tocará la ley.

Además de una "especial consideración con las familias numerosas", la futura ley creará "por primera vez en Galicia" un registro de familias monoparentales y permitirá además la inscripción a las mujeres como unidad familiar desde el momento de la gestación. Este elemento, entre otras cuestiones, les permitirá a las mujeres optar a ayudas sin tener que esperar al nacimiento de su hijo, así como ser consideradas como familia numerosa si se trata de su tercer embarazo.

La nueva normativa tendrá presente el "apoyo a la vida" con medidas hacia las mujeres gestantes que "intentarán fomentar que el embarazo llegue a término". "Para ello es necesario ayudar primero a la madre y después también al hijo", explicó Beatriz Mato. En esta línea, las actuaciones girarán en torno al "fomento del acogimiento familiar y de la adopción" en los casos que sea necesario, así como ayudas y apoyo a mujeres embarazadas en riesgo de exclusión y acciones de inserción laboral de las mismas.

En especial, la ley dedicará títulos específicos a la protección de miembros de especial atención en las familias como los niños, los mayores y los discapacitados o dependientes. Además, la ley fomentará el impulso de la "autonomía e igualdad de derechos para todos los miembros" y trabajará en la conciliación de la vida familiar y la laboral, a la que dedicará un título específico. Entre otras medidas de conciliación, fomentará la instauración de centros de atención a la infancia en lugares de trabajo, como polígonos industriales, y permitirá a los padres o cuidadores de dependientes y mayores elegir el turno de trabajo más conveniente para sus necesidades familiares. Además, se promoverán medidas económicas y fiscales de apoyo a las familias y se crearán servicios con la ayuda de las nuevas tecnologías, además de centros de atención a mayores y a dependientes. En la misma línea, se continuará trabajando en los puntos de encuentro familiar.

Los menores contarán con una estrategia preventiva de situaciones de riesgo que "palie su desprotección" y los mayores contarán con herramientas de promoción del bienestar y el ocio. "Por primera vez en España una ley considerará a las personas mayores como miembros de la familia", explicó Mato, lo que permitirá, si así se da el caso, contar a estos miembros para la declaración como familia numerosa y para la opción a ayudas.

La ley, que sentará las bases del Plan Gallego de Apoyo a la Familia y a la Natalidad, permitirá la creación del un Consello Galego das Familias, así como de un Observatorio Gallego de la Familia y de la Infancia. Por otra parte, la normativa, una de las "más novedosas" del Estado, promoverá la colaboración con las entidades locales a través de los Planes Municipales de Familia y Natalidad. Se facilitará el borrador a las entidades sociales implicadas para que presenten alegaciones que puedan ser incluidas en el texto final del anteproyecto de ley, que será remitido también al Consello Consultivo antes de su trámite parlamentario.

Nota de prensa remitida por el Gabinete de Comunicación de la Xunta de Galicia:

A conselleira de Traballo e Benestar, Beatriz Mato, presentou ás entidades sociais o anteproxecto da nova Lei de apoio á familia e á convivencia, que está a elaborar este departamento. Trátase dun texto que se sitúa á vangarda do Estado, e que incorpora distintas figuras novidosas como a creación do Rexistro Galego de familias monoparentais, o impulso do acollemento familiar e o recoñecemento das persoas maiores como membros activos da familia.

No acto, que tivo lugar en Santiago de Compostela, participou tamén a Secretaria Xeral de Familia e Benestar, Susana López Abella. En total, asistiron máis dun centenar de representantes de distintas entidades vinculadas á familia e ao seu ámbito de actuación.

Mato explicou que a posta en marcha desta iniciativa responde á necesidade de “adaptar” a normativa á sociedade actual e de “anticiparse o futuro”, sempre baixo o eixo fundamental da promoción da calidade de vida. “A familia é a rede esencial de protección non só na infancia, senón ao longo de toda a vida”, asegurou.

A elaboración deste texto, recollido en tres títulos ademais do preliminar, fomentará tamén a protección de quen máis o necesita. Ademais, a nova Lei da familia será un instrumento integral e transversal para o futuro de Galicia, na que estarán implicados todos os departamentos da Xunta, xa que define tamén os ámbitos de actuación para a promoción do benestar do núcleo familiar: atención sociosanitaria, educación e formación, participación, voluntariado e lecer e cultura.

Entre os seus obxectivos, cabe destacar que promove a igualdade, protexe á maternidade, defende aos máis débiles e conta coas persoas maiores. De feito, a normativa será tamén a primeira de España en tomar en consideración aos maiores como membros activos da familia.

Ademais, é preciso sinalar que un dos eixos principais deste texto é o fomento da conciliación da vida persoal, familiar e laboral –que por primeira vez en Galicia se recolle cun título propio- coa definición de medidas específicas como o impulso de centros de atención á infancia en entornos laborais.

No que se refire ao resto de actuacións en materia de conciliación, o borrador desta normativa define tamén fórmulas de traballo que non esixen presenza física, e a preferencia das mulleres e homes con fillos e fillas a cargo na elección de quendas de traballo.

En canto á natalidade, o texto senta as bases para a elaboración do Plan galego de apoio á familia e á natalidade como instrumento de planificación estratéxica para a atención, apoio e protección ás familias galegas. Así, promove a colaboración entre os distintos niveis de organización territorial fomentando a elaboración de instrumentos específicos como os Plans municipais de familia e natalidade. A Lei garante tamén medidas económicas e fiscais de apoio á familia.

Ademais, por primeira vez en Galicia, unha normativa de familia asegura a atención a familias con persoas potencialmente vulnerables a cargo. De feito, outorgarase unha especial consideración ás familias que teñen a cargo persoas maiores, dependentes ou con discapacidade, así como ás familias numerosas e ás monoparentais.

Este amparo específico permitirá que nas futuras medidas de apoio aos núcleos familiares aqueles que teñan estas características específicas sexan colectivos prioritarios á hora de determinar os beneficiarios.

O texto fai fincapé na promoción da acollida e a adopción, e apoia especificamente ás mulleres xestantes en situación de risco ou vulnerabilidade social. Así, a normativa será o primeira do Estado en abrir a posibilidade de que a muller xestante se declare como unidade familiar.

Esta nova lei, de carácter integral e transversal, recoñece a igualdade de dereitos de todos os membros da familia e respecta tamén a liberdade para organizar a convivencia: matrimonio e parentesco, familias monoparentais e parellas de feito.

Ademais, está comprometida coas familias numerosas e acolledoras, polo valor social da súa achega; coas familias monoparentais, pola especial dificultade de asumir individualmente esta responsabilidade; e coas familias con maiores, dependentes ou persoas con discapacidade o cargo por asumir unha tarefa que nos compete a todos e todas.

A nova Lei da Familia establece tamén a creación do Consello Galego das Familias, do Observatorio galego da familia, así como de servizos de apoio e atención as familias a través das tecnoloxías da información e comunicación.

A normativa promove tamén redes de recursos de apoio ás familias, entre os que se contan centros de atención á infancia, centros de atención a persoas maiores e/ou con dependencia, gabinetes de orientación familiar e puntos de encontro familiar.

Esta mesma semana o texto será remitido ás entidades, para que ao longo dos próximos días –e durante aproximadamente un mes- presenten as súas alegacións á normativa, co fin de pechar un proxecto consensuado entre todos.
R.